דף הבית » אמנות ותרבות » כמה זמן מחזיק החיסון?

כמה זמן מחזיק החיסון?

השאירו פרטים ונחזור מיד:

. כמה זמן מחזיק החיסון?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מהו חיסון?

חיסון הוא תכשיר ביולוגי המספק חסינות נרכשת פעילה למחלה מסוימת. חיסון מכיל בדרך כלל חומר הדומה למיקרואורגניזם הגורם למחלה ולעתים קרובות עשוי מצורות מוחלשות או מומתות של החיידק, הרעלים שלו או אחד מחלבוני השטח שלו. הסוכן ממריץ את המערכת החיסונית של הגוף לזהות את הסוכן כאיום, להשמיד אותו, ולזהות ולהשמיד עוד יותר כל אחד מהמיקרואורגניזמים הקשורים לאותו גורם שהוא עלול להיתקל בהם בעתיד. חיסונים יכולים להיות מניעתיים (כדי למנוע או לשפר את ההשפעות של זיהום עתידי על ידי פתוגן טבעי או "פראי"), או טיפוליים (למשל חיסונים נגד סרטן, הנבדקים).

כמה זמן מחזיק החיסון?

משך החסינות (DOI) של חיסון הוא משך הזמן שבו אדם מוגן מפני מחלה לאחר החיסון. DOI נקבע על ידי מדידת רמת הנוגדנים בדם של אנשים מחוסנים לאורך זמן. ככלל, ככל שרמת הנוגדנים גבוהה יותר, כך ה-DOI ארוך יותר. ה-DOI של חיסון יכול להשתנות בהתאם לסוג החיסון ולאדם המקבל אותו. לדוגמה, חיסונים מסוימים עשויים לספק הגנה עד 10 שנים, בעוד שאחרים עשויים לספק הגנה לכמה חודשים בלבד. בנוסף, חיסונים מסוימים עשויים לדרוש זריקות דחף כדי לשמור על ההגנה.

חיסונים מוחלשים חיים

חיסונים חיים מוחלשים עשויים מצורה מוחלשת של הנגיף או החיידק הגורם למחלה. חיסונים אלו בדרך כלל יעילים מאוד ומספקים הגנה לאורך זמן. דוגמאות לחיסונים חיים מוחלשים כוללות את החיסון נגד חצבת, חזרת ואדמת (MMR) וחיסון אבעבועות רוח.

חיסונים מומתים

חיסונים מומתים עשויים מצורה מומתת של הנגיף או החיידק הגורם למחלה. חיסונים אלה בדרך כלל פחות יעילים מחיסונים חיים מוחלשים ועשויים לדרוש זריקות דחף כדי לשמור על ההגנה. דוגמאות לחיסונים מומתים כוללות חיסונים נגד הפטיטיס A ושפעת (שפעת).

חיסונים נגד טוקסואידים

חיסונים טוקסואידים עשויים מרעלנים המיוצרים על ידי החיידקים הגורמים למחלה. חיסונים אלו בדרך כלל יעילים מאוד ומספקים הגנה לאורך זמן. דוגמאות לחיסון נגד טוקסואידים כוללות חיסוני דיפטריה וטטנוס.

חיסונים ליחידות משנה

חיסוני תת-יחידה עשויים מחלבונים או פוליסכרידים ספציפיים המצויים על פני הווירוס או החיידקים הגורמים למחלה. חיסונים אלו בדרך כלל פחות יעילים מחיסונים חיים מוחלשים וטוקסואידים ועשויים לדרוש זריקות דחף כדי לשמור על ההגנה. דוגמאות לחיסון תת-יחידות כוללות חיסונים נגד הפטיטיס B ופנאומוקוק.

השוואה מהירה

סוג החיסון משך החסינות
חי מוחלש לאורך זמן
מוּבטָל טווח קצר; עשוי לדרוש זריקות דחף
טוקסואיד לאורך זמן
תת-יחידה טווח קצר; עשוי לדרוש זריקות דחף

לסיכום, משך החסינות של חיסון יכול להשתנות בהתאם לסוג החיסון ולאדם המקבל אותו. חיסונים חיים מוחלשים וטוקסואידים הם בדרך כלל יעילים מאוד ומספקים הגנה לאורך זמן, בעוד שחיסונים מומתים ותת-יחידות הם בדרך כלל פחות יעילים ועשויים לדרוש זריקות דחף כדי לשמור על ההגנה. למידע נוסף על חיסונים, צפה בסרטון זה .

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן